Keuzehulp bij verpleeghuis

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Heeft u of uw naaste een wlz-indicatie? Dan kunt u naast het 'online kiezen van een verpleeghuis' ook een beroep doen op de onafhankelijke cliëntondersteuner wlz van Zorgbelang Drenthe. Hij/zij staat naast u/uw naaste en kan u, onafhankelijk, helpen bij uw vragen, uw rechten, uw plichten waarbij u/uw naaste altijd de eigen regie houdt.

verpleeghuis; online; bereikbaarheid; ouderen; mantelzorgers; patientenfederatie nederland; zorgkaartnederland.nl; clientondersteuners wlz; clientondersteuner; zorgbelang drenthe

Snel online meest passende plek te zien

AMSTERDAM - Bij het kiezen van een verpleeghuis vinden ouderen en mantelzorgers vooral de sfeer, de locatie en de bereikbaarheid enorm belangrijk. Ze willen graag weten of er een bushalte, winkel of park op loopafstand is. Dat blijkt uit een groot onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland, die met een digitale keuzehulp op zorgkaartnederland.nl zo veel mogelijk informatie over verpleeghuizen op een rij heeft gezet.

Nederland wacht een ongekend grote golf ouderen die in de toekomst een beroep doet op een verpleeghuis. Ons land telt achthonderdduizend inwoners ouder dan tachtig jaar. Van hen woonden er in 2017 129.000 in een verpleeghuis. Het aantal tachtigplussers neemt toe tot 1,6 miljoen in 2040 en twee miljoen in 2050, volgens het CBS.

Laatste plek

„Voor een groot deel van deze mensen zal een verpleeghuis de laatste plek zijn waar ze wonen. Daarom is het nodig dat zij in een omgeving terechtkomen die bij hen past en waar ze passende zorg en ondersteuning krijgen. Maar hoe vinden ze zo’n plek? Wij bedachten dat het goed is om voor hen een keuzehulp in elkaar te zetten. Met een paar klikken rollen er de drie verpleeghuizen uit die het meest aan jouw voorwaarden voldoen”, vertelt Tom Schoen, manager langdurige zorg van de federatie.

Uit onderzoek onder meer dan 20.000 oudere panelleden van de Patiëntenfederatie, speciale focusgroepen, ruim vijftig verpleeghuizen én mantelzorgers komt ook naar voren dat ouderen hechten aan een goede hygiëne, een prettige bejegening en dat afspraken worden nagekomen. Ook moet het personeel makkelijk aanspreekbaar zijn. Verder vinden mensen het belangrijk dat bewoners regelmatig naar buiten kunnen en dat hun zelfredzaamheid zoveel mogelijk wordt gestimuleerd.

Tom Schoen: „Het dagelijks leven, de eigen regie, vindt men ook belangrijk. Wordt er in een bepaald verpleeghuis rekening gehouden met individuele wensen rondom opstaan en naar bed gaan? Kun je er zelf koken, waar kun je eten en zijn er activiteiten die je samen kunt doen? Wat zijn de ervaringen van anderen? Dat willen ze graag weten voordat ze zich inschrijven voor een verpleeghuis. Wij willen als Patiëntenfederatie Nederland dat (naasten van) bewoners vóór ze een keuze maken voor een verpleeghuis, informatie hebben over wat zij belangrijk vinden. Zij kunnen dan een weloverwogen keuze maken voor een verpleeghuis dat bij hen past.”

Wachttijd

Uit het onderzoek blijkt ook, zo zegt Schoen, dat ouderen graag meer over de wachttijd willen weten: „Terecht, maar helaas hebben nog lang niet alle verpleeghuizen die op hun website staan. Er worden nu op verschillende plekken wachttijden bijgehouden, maar dit voldoet nog niet aan de wens van de (naasten van) bewoners. We roepen daarom de gehele sector – brancheorganisaties, verpleeghuizen, Zorginstituut, Zorgkantoren – op om daarmee aan de slag te gaan en zodra die beschikbaar is, toe te voegen aan de keuzehulp.”

De link voor op de website: https://keuzehulpen.zorgkaartnederland.nl/verpleeghuiszorg/

Bron: de Telegraaf, 16 november 2019

Lees verder

Deel dit artikel op: