Het werk van een cliëntondersteuner in coronatijd

clientondersteuning; &Co.; Co; corona; covid-19; gratis; kosteloos; zorgbelang drenthe

Als u leeft met een ziekte, aandoening, stoornis of beperking en u of uw naaste heeft blijvend 24 uur per dag zorg nodig, dan komt er veel op u af. Of u nu thuis woont of in een zorginstelling, u wilt weten welke zorg en ondersteuning mogelijk is. De cliëntondersteuner (Co.), een ervaren deskundige, denkt met u mee en beantwoordt uw vragen. Zij luistert naar u en helpt u om uw vragen goed onder woorden te brengen. Kortom: een Co. is uw persoonlijke gids in de zorg. Ook in deze tijden van corona kunt u een beroep doen op een Co. Een Co. is niet verbonden aan een zorginstelling, is dus onafhankelijk en een beroep doen op een Co. kost u niets. 

De werkzaamheden van een Co. in corona-tijd zijn wel iets veranderd. Voor de corona-tijd kwam de Co bij u thuis en ging met u mee naar een gesprek. In deze tijd gaat het contact met name telefonisch of via beeldbellen. 

Werkzaamheden Co. in corona-tijd

Hieronder een inkijkje in de huidige werkzaamheden van onze Co.

Wlz-ondersteuning

De moeder van mijn cliënt moet worden opgenomen in een verpleeghuis omdat zorg thuis niet meer langer kan. Er is al een plek gevonden maar mijn cliënt heeft nog enkele praktische vragen. Ik spreek met haar af om de volgende dag met haar en haar zus te beeldbellen. 

Beeldbellen is niet hetzelfde als bij iemand thuis langskomen. Als Co. is het belangrijk om te luisteren, mee te denken en de vragen achter de vragen te zien/horen. Beeldbellen vergt weer een andere concentratie en manier van luisteren. Maar door tijd te nemen, goed te luisteren en door te vragen kom je er uiteindelijk ook. 

Ik heb cliënt goed kunnen informeren over wat er gaat veranderen en wat dat betekent voor het PGB, welke instanties belangrijk zijn en welke stappen er nog ondernomen moeten worden. Zus was een belangrijke aanwezige, zij schreef alles op zodat er niets vergeten zou worden. 

Op deze manier weten cliënt en zus waar ze aan toe zijn en wat er nog moet gebeuren zodat de moeder van cliënt goed begeleid naar haar nieuwe plek kan gaan

Bezoekregeling

Cliënt is teleurgesteld omdat ze haar zoon al weken niet heeft kunnen zien in verband met de corona-maatregelen. De zorginstelling van haar zoon weigert met creatieve oplossingen te komen om elkaar toch veilig te kunnen ontmoeten. Cliënt voelt zich niet gehoord en gezien. Cliënt vraagt zich af wat ze zou kunnen doen. We spreken af dat ik ga uitzoeken wat de regels zijn en welke stappen cliënt nog zou kunnen ondernemen. 

Ik zoek uit wat de afwegingskaders zijn, zoek de contactgegevens van de cliëntenraad erbij en vindt een folder met heldere uitleg over de bezoekregeling. 

De gegevens koppel ik telefonisch terug en ik vraag of ze alles ook per mail zou willen ontvangen en dat wil ze graag. 
Daarna nemen we samen de documenten telefonisch door zodat cliënt vragen kan stellen over de inhoud. 

Cliënt voelt zich hierdoor gesterkt en gehoord en weet, door heldere informatie, wat ze wel/niet kan doen.

Conclusie

Ook in deze corona-tijd kan een Co. u ondersteunen. Door telefonisch of beeldbellen, door tijd te nemen, goed te luisteren, indien nodig door te vragen zodat de vraag helder wordt, geeft de Co. u handvatten zodat u zelf verder kunt. 

Meer nieuws

Deel dit artikel op: