Goed overleg tussen apotheek en arts is de oplossing

overleg; arts; apotheek; oplossing; medicijn; voorgeschreven medicijn; zorgbelang drenthe

Niet iedereen krijgt het medicijn dat de arts voorschrijft, ook niet als dit ‘medisch noodzakelijk’ is. Uit een enquête van de Patiëntenfederatie blijkt dat 28 procent van patiënten die een specifiek medicijn kregen voorgeschreven, moeite moesten doen om dit middel mee naar huis te krijgen. Goed overleg tussen de apotheek en de arts is noodzakelijk volgens betrokkenen, dit blijkt uit de uitzending van Stand.nl van 9 oktober jl.

Uit veel reacties tijdens de uitzending blijkt dat patiënten een ander medicijn krijgen van de apotheek en pas na klachten weer kunnen wisselen naar een ander middel. Het wisselen naar een andere medicijn vindt pas plaats als er overleg is tussen patiënt, huisarts en apotheker.

Dat overleg belangrijk is blijkt uit een verhaal van beller Tamara. Haar dochter had pseudokroep (virusontsteking van de luchtwegen). Nadat de arts dit geconstateerd had werd er een medicijn voorgeschreven. Dit medicijn werd later door de apotheker afgeraden omdat normaal gesproken de klachten van pseudokroep binnen een dag verdwenen zijn, terwijl het medicijn pas na drie dagen werkt. "We hebben besloten het middel niet mee te nemen nadat er overleg tussen de arts en de apotheek was geweest. De klachten waren snel verdwenen zonder medicijnen."

Probleem bij de apotheker
Overleg gaat dus vaak goed, maar dit is niet altijd het geval. Volgens Marcel Bouvy, apotheker en hoogleraar Farmaceutische Patiëntenzorg moet er soms een keuze worden gemaakt tussen het belang van de patiënt en de noodzaak om gezondheidszorg betaalbaar te houden. Dit wordt niet altijd begrepen door patiënten. Bouvy erkent dat patiënten worden geconfronteerd met veel wisselingen in medicijnen. Maar hij denkt dat dit probleem kan worden ondervangen als er een gesprek tussen de betrokkenen plaatsvindt.

Ook huisarts Doortje Graafmans ziet veel zorgen over de wisseling van medicijnen in de praktijk voorbijkomen. "Ik loop vaak tegen het probleem aan dat patiënten een bepaalde merknaam als medicijn willen hebben, terwijl dit niet altijd nodig is. Soms ben ik 20 minuten in discussie met één patiënt." Graafmans geeft aan dat ze daarom soms het predicaat ‘medische noodzaak’ voor een medicijn geeft, "maar dan leg ik het probleem bij de apotheker." Daarom is volgens Graafmans het gesprek tussen apotheek en huisarts de sleutel. "Apothekers hebben ook lang gestudeerd, als er overleg is met elkaar leer ik ook weer wat."

Meer lezen, klik hier

Bron: NPO Radio 1, 9 oktober 2018

Deel dit artikel op: