Zorgbelang Drenthe; al 30 jaar werkend vanuit cliëntperspectief
Op 21 juni 1988 werd het Patiënten Platform Drenthe (PPD) officieel opgericht. In de oprichtingsakte werd de volgende doelstelling geformuleerd: “het behartigen van de belangen van alle gebruikers van de gezondheidszorg in Drenthe”. In 2000 ging de PPD – samen met een aantal andere organisaties – op in het Regionaal Patiënten- en Consumenten Platform (RPCP) Drenthe, welke naam in 2006 werd gewijzigd in Zorgbelang Drenthe.
In de afgelopen 30 jaar is er natuurlijk veel gebeurd en veranderd; veel mensen zijn tegenwoordig beter geïnformeerd over (keuze)mogelijkheden in de gezondheidszorg en velen zijn ook mondiger geworden. Tegelijkertijd is de statutaire doelstelling van toen nog heel actueel: Zorgbelang Drenthe behartigt nog altijd de belangen van alle inwoners in Drenthe met een zorgvraag. De vraagstukken zijn in de loop der tijd complexer geworden en de wijze waarop die belangen worden behartigd is fundamenteel veranderd. Beschikbaarheid en bereikbaarheid van kwalitatief goede zorgvoorzieningen staan onder druk en de uitdaging voor de komende jaren is om de gezondheidszorg zo te organiseren dat ook over 10 jaar aan de behoefte aan zorg voorzien kan worden door een passend aanbod. In de huidige missie van Zorgbelang Drenthe staat duurzame gezondheid en zorg centraal en wordt met passie gewerkt aan de versterking van de positie van de cliënt. Want niet iedereen is mondig en van goede, betrouwbare informatie voorzien en niet alle inwoners zijn zelf in staat om voldoende op te komen voor hun ‘belang’.
Daarom zetten we ons ook de komende jaren in voor goede gezondheidszorg voor alle inwoners in Drenthe. Geïnspireerd door de doelstelling van 30 jaar geleden en vanuit de noodzaak om het belang van de inwoners in het krachtenveld van grote zorgaanbieders en –verzekeraars maximaal te dienen!
