Persconferentie coronavirus 13 april in eenvoudige taal

persconferentie; rijksoverheid; corona; covid19; begrijpelijke taal; 13 april; rutte; hugo de jonge; mark rutte

Op dinsdag 13 april was er weer een persconferentie.
En waren Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.

De belangrijkste dingen leggen we uit.

Maatregelen blijven nodig

Het aantal besmette mensen neemt nog steeds toe.
Er liggen ook nog te veel mensen met corona in het ziekenhuis.
Daarom blijven coronamaatregelen nodig.

Misschien minder maatregelen vanaf 28 april

Steeds meer mensen hebben een prik.
En er komen meer proeven met testen.
Als uit de coronatest blijkt dat mensen geen corona hebben, mogen ze ergens naar binnen.
Misschien dat er daardoor vanaf 28 april steeds meer kan. Met minder maatregelen.

Het kabinet noemt dit het openingsplan.
Bijvoorbeeld stap 1: een drankje op een terras.
Of winkelen in de stad.
En bijvoorbeeld stap 2: binnen sporten mag.
Dit kan alleen als er binnenkort minder mensen met corona in het ziekenhuis liggen.

Op 20 april kijkt de regering opnieuw naar de maatregelen.
Dan bekijkt zij welke maatregelen er nodig zijn na 28 april.

Basisregels blijven belangrijk

Het is belangrijk dat iedereen zich aan de basisregels houdt.
Ook als je al een prik hebt gehad.

Dit zijn de basisregels:

  • Was vaak je handen.
  • Houd 1,5 meter afstand van anderen.
  • Blijf thuis en laat je testen bij klachten.

Buitenschoolse opvang gaat open

Vanaf maandag 19 april gaat de buitenschoolse opvang weer open voor alle kinderen.

Hogescholen en universiteiten

Vanaf 26 april kunnen hogescholen en universiteiten misschien weer open.
Studenten mogen dan 1 dag in de week naar de hogeschool of universiteit.
Dit kan alleen als er niet veel meer mensen besmet raken.

Prikken is belangrijk

Het is belangrijk dat steeds meer mensen een prik hebben gehad.
Want dan zijn er steeds minder maatregelen nodig.
Hopelijk hebben in juli alle volwassenen die dat willen, een prik gehad.

Bellen met vragen over het coronavirus

Heeft u vragen over het coronavirus?

Bel naar 0800 - 1351.
Of naar +31 20 205 1351.
Als u in het buitenland bent.

Bron: Rijksoverheid.nl, 13 april 2021

Meer nieuws

Deel dit artikel op: