Persconferentie coronavirus 8 maart in eenvoudige taal

Persconferentie coronavirus 8 maart in eenvoudige taal
Op maandag 8 maart was er weer een persconferentie.
En waren premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Maatregelen en avondklok blijven nodig
Het aantal besmette mensen is nog steeds te hoog.
Dat komt ook door andere soorten van het coronavirus.
Daarom is het nog steeds te druk in de ziekenhuizen.
En blijven maatregelen nodig.
De avondklok blijft zeker nodig tot woensdag 31 maart 04.30 uur.
U mag niet naar buiten tussen 21:00 uur ’s avonds en 04:30 uur ‘s ochtends.
Kinderen mogen naar zwemles
Vanaf dinsdag 16 maart mogen kinderen tot en met 12 jaar weer naar zwemles voor het zwem ABC.
Mensen mogen samen buiten sporten
Vanaf 16 maart mogen mensen vanaf 27 jaar weer samen buiten sporten.
Dit mag met maximaal 4 mensen.
En alleen bij sportverenigingen.
Of op een plek die de gemeente aanwijst.
Houd 1,5 meter afstand.
Winkelen op afspraak
Vanaf 16 maart mogen winkels soms iets meer klanten ontvangen.
U moet nog steeds een afspraak maken als u naar de winkel wilt.
Theorie-examen doen voor rijbewijs
Vanaf 16 maart mogen sommige mensen weer in een zaaltje theorie-examen doen voor hun rijbewijs.
Dit geldt voor mensen die een rijbewijs nodig hebben voor hun beroep.
Bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs.
Reizen en vakantie
Blijf in Nederland en ga niet op reis.
Dit geldt tot 15 april.
Alleen als het echt nodig is, reist u naar het buitenland.
Vanaf 9 maart mogen er weer vliegtuigen uit het Verenigd Koninkrijk (VK) naar Nederland vliegen.
Bezoek in een verpleeghuis
Bewoners in een verpleeghuis mogen 2 bezoekers per dag ontvangen.
Dit mag als de bewoners een prik hebben gehad.
Deze regel geldt meteen.
Vaccinaties
Steeds meer mensen hebben een prik gekregen.
Ook steeds meer ouderen.
Daardoor zijn er minder besmettingen onder ouderen.
1 juli heeft misschien iedereen vanaf 18 jaar een eerste prik gehad.
Niet vergeten
- Houd altijd 1,5 meter afstand.
- Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
- Nies en hoest in uw elleboog.
- Was vaak uw handen met zeep.
- Zet een mondkapje op waar dat moet.
- Bent u verkouden? Blijf dan thuis en laat u testen.
- Heeft u koorts of bent u benauwd? Blijf dan thuis en laat u testen.
Op 23 maart kijkt de regering opnieuw naar de maatregelen.
Dan bekijkt zij welke maatregelen er nodig zijn vanaf 31 maart.
Bellen met vragen over het coronavirus
Bel naar
Of naar
Als u in het buitenland bent.
Klik hier om het coronavirus in cijfers te zien.
Bron: Rijksoverheid, 8 maart 2021