Persconferentie corona, dinsdag 20 april, in eenvoudige taal

Persconferentie corona, dinsdag 20 april, in eenvoudige taal
Op dinsdag 20 april was er weer een persconferentie.
En waren Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Minder maatregelen vanaf 28 april
Steeds meer mensen hebben een prik gehad.
Minder mensen worden ziek.
Daarom is er meer mogelijk vanaf 28 april.
Einde avondklok
Vanaf 28 april om 04:30 is er geen avondklok meer.
Meer bezoekers thuis
Thuis mag u 2 personen per dag ontvangen.
Ga maximaal 1 keer per dag op bezoek bij iemand anders.
Terrassen gaan weer open buiten
Terrassen mogen open van 12:00 tot 18:00 uur.
U mag op het terras samen met 1 persoon aan een tafel zitten. Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
Komt u uit hetzelfde huishouden? Dan mogen er meer mensen aan tafel.
Betalen mag binnen.
U mag binnen het toilet gebruiken of uw jas en tas ophangen.
Binnen draagt u een mondkapje.
Winkels en markten gaan weer open
U mag weer naar de winkel zonder winkelafspraak.
Ga winkelen wanneer het rustig is. Bijvoorbeeld vroeg in de ochtend.
Ga zoveel mogelijk alleen winkelen. Als u niet alleen kunt winkelen, dan mag u iemand meenemen om u te helpen.
Supermarkten hebben weer hun gewone openingstijden.
Andere winkels mogen open van 06:00 tot 20:00 uur
In de winkels draagt u een mondkapje.
Op de markt kunt u weer alles kopen.
Hoger onderwijs 1 dag per week
Studenten aan universiteiten en hoge scholen mogen 1 dag naar school.
Dit geldt vanaf 26 april.
Op school houden ze 1,5 meter afstand.
Theorie-examen mogelijk
U mag weer theorie-examen voor een rijbewijs doen.
Uitvaart
Bij een uitvaart mogen er maximaal 100 mensen zijn.
Misschien minder maatregelen vanaf 11 mei
Steeds meer mensen hebben een prik gekregen.
En er komen meer proeven met testen.
Als uit de coronatest blijkt dat mensen geen corona hebben, mogen ze ergens naar binnen.
Misschien dat er daardoor vanaf 11 mei meer kan. Met minder maatregelen.
Bijvoorbeeld binnen sporten. Of naar de dierentuin.
Op 3 mei kijkt de regering opnieuw naar de maatregelen.
Dan bekijkt zij welke maatregelen er nodig zijn na 11 mei.
Bron: Rijksoverheid.nl, 20 april 2021