Persconferentie 11 mei over corona in eenvoudige taal

Persconferentie 11 mei over corona in eenvoudige taal
Op dinsdag 11 mei was er weer een persconferentie.
En waren Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Misschien meer mogelijk vanaf 19 mei
Er kan misschien meer vanaf 19 mei.
Dat kan alleen als het aantal ziekenhuisopnames verder omlaag gaat.
Op 17 mei weten we of dit kan.
Meer dan 6 miljoen mensen kregen een prik tegen het coronavirus.
En steeds meer mensen krijgen binnenkort een prik.
Daardoor verwacht het kabinet dat minder mensen ziek worden door het coronavirus.
En dat de drukte in ziekenhuizen ook minder wordt.
Binnen sporten
Zwembaden en sportscholen gaan misschien weer open.
Er mogen dan maximaal 30 mensen in 1 ruimte sporten.
Iedereen houdt 1,5 meter afstand van elkaar.
Mensen vanaf 18 jaar mogen nog geen groepslessen volgen.
Groepslessen mogen alleen voor jongeren tot en met 17 jaar.
Wedstrijden mogen nog niet binnen.
Publiek mag nog niet binnen.
Kleedkamers mogen alleen open in het zwembad.
Reserveer vooraf een les en houd binnen een mondkapje op.
Dat mag af tijdens het sporten.
Buiten sporten in groepen
Buiten sporten mag misschien weer met maximaal 30 volwassen mensen.
Iedereen houdt dan 1,5 meter afstand van elkaar.
Wedstrijden mogen nog niet.
Publiek mag nog niet.
Kinderen en volwassen mensen onder de 27 jaar mochten al eerder in een groep buiten sporten.
Zij mogen buiten sporten zonder 1,5 meter afstand te houden.
Kano’s en fietsen huren
Bedrijven die buitenspullen verhuren mogen misschien weer open.
Zoals verhuurders van:
- kano's;
- boten;
- en fietsen.
Pretparken en dierentuinen
Verschillende buitenparken en spellocaties buiten gaan misschien weer open.
Zoals:
- pretparken;
- natuurparken;
- dierentuinen;
- kinderboerderijen;
- minigolfbanen;
- klimbossen;
- en speeltuinen.
U mag reserveren voor uzelf en 1 ander persoon.
Kinderen tot 12 jaar tellen niet mee.
Komt u uit hetzelfde huishouden?
Dan mag u voor meer mensen reserveren.
Muziekscholen en dansscholen
Culturele lessen binnen gaan misschien weer door.
Zoals:
- muziekles;
- dansles;
- en toneelles.
Er mogen dan maximaal 30 mensen binnen.
Iedereen houdt als dat mogelijk is 1,5 meter afstand van elkaar.
Grotere groepslessen mogen alleen voor jongeren tot en met 17 jaar.
Publiek mag nog niet binnen.
Reserveer vooraf een les en houd binnen een mondkapje op.
Dat mag af tijdens oefenen of repeteren als dit nodig is.
Openluchtmusea
Openluchtmusea en beeldentuinen mogen misschien weer open.
Met maximaal 30 mensen.
Iedereen houdt 1,5 meter afstand van elkaar.
U mag reserveren voor uzelf en 1 ander persoon.
Kinderen tot 12 jaar tellen niet mee.
Komt u uit hetzelfde huishouden?
Dan mag u met meer mensen naar het museum.
Contactberoepen
Alle contactberoepen gaan misschien weer door.
Dat betekent dat sekswerkers ook weer mogen werken.
Terrassen langer open
Terrassen mogen misschien weer langer open: namelijk van 06.00 tot 20.00 uur.
Nu is dat van 12.00 tot 18.00 uur.
Er mogen dan nog steeds maar 2 personen aan tafel zitten.
Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
Komt u uit hetzelfde huishouden?
Dan mogen er meer mensen aan tafel zitten.
Reizen en zomervakantie
Vanaf 15 mei mag u weer reizen naar landen met weinig besmettingen.
Bekijk voordat u op reis gaat het reisadvies en de veilige vakantielanden.
Groene en gele landen zijn veilig.
U mag naar deze landen op vakantie.
Misschien hebben zij wel extra regels voor toeristen uit Nederland.
In oranje landen hebben nog veel mensen corona.
Ga daarom niet op vakantie naar een oranje land.
Basisregels blijven belangrijk
Het is belangrijk dat iedereen zich aan de basisregels houdt.
Ook als u al een prik heeft gehad.
Dit zijn de basisregels:
- Was vaak uw handen.
- Houd 1,5 meter afstand van anderen.
- Blijf thuis en laat u testen bij klachten.
Bellen met vragen over het coronavirus
Heeft u vragen over het coronavirus?
Bel naar
Of naar
Als u in het buitenland bent.
Bron: Rijksoverheid, 11 mei 2021