Ambulances in Drenthe en Groningen weinig hinder van verlaging maximum snelheid

ambulance; verlaging snelheid; snelheidsverlaging; snelwegen; drenthe; groningen

Dat auto’s straks minder hard over snelwegen mogen rijden, gaat in Groningen en Drenthe een minimale impact hebben op de tijd waarop ambulances hun bestemming kunnen bereiken. De noordelijke ambulancediensten maken zich nog geen zorgen om de landelijke snelheidsverlaging.

Zowel de VVD als PVV stelden vragen over de aanrijtijden van ambulances aan minister Cora van Nieuwenhuizen. Reden is de snelheidsverlaging. Komend weekeinde gaat de maximale snelheid op snelwegen overdag terug van 130 maar 100 kilometer per uur. Ambulances mogen maximaal 40 kilometer per uur harder rijden dan het overige verkeer, zodat niemand bovenmatig in gevaar komt. Ambulances mogen straks dus maximaal 140 in plaats van 170 rijden.

Vaker verkeerswijzigingen

Volgens woordvoerder Brenda Beekhuizen van UMCG ambulancezorg is er geen reden tot zorg. „We hebben in het verleden vaker te maken gehad met aanpassingen van de maximumsnelheid en verkeerswijzigingen. Die hadden nauwelijks effect op de aanrijdtijden. Daarnaast hebben we een goede spreiding van onze ambulanceposten. We monitoren de tijden altijd real time (continue red. ) en zijn alert op wijzigingen. Dus mocht toch blijken dat het verlaging van de maximum snelheid een effect heeft, dan gaan we daar aandacht voor vragen en een oplossing zoeken.”

Weinig op snelweg

Wettelijk moet een ambulance binnen 15 minuten na binnenkomst van de melding bij de patiënt zijn. Maar legt Beekhuizen uit, in Drenthe - het werkgebied van UMCG ambulancezorg - wordt niet zoveel over de snelweg gereden: „In het Noorden hebben we weinig snelwegen. De afstand die we daarover afleggen zijn vrij kort.” De ambulances rijden vaak over binnenwegen om bij medische noodsituaties in dorpen te komen.

Ans Brouwer, van Ambulancezorg Groningen: „Het is ook gewoon heel druk op de A7. Daar wordt al heel weinig 170 gereden.” Zo hard proberen te rijden op een plek waar het druk is en de snelheidsverschillen te groot worden is niet verantwoord. De veiligheid van patiënt en andere weggebruikers staat altijd voorop benadrukt ze.

‘s Nachts blijft hetzelfde

Dat er helemaal niets te merken valt, kan Brouwer ‘niet met 100 procent zekerheid’ zeggen, maar „wij verwachten niet dat de snelheidsverlaging zichtbaar wordt”. Het netwerk dekt goed, ook in Oost-Groningen waar het Refaja Ziekenhuis begin januari de Spoedeisende Hulp stopte, zegt ze. „De dichtstbijzijnde ambulance wordt opgepiept. We blijven monitoren hoe het gaat.” In de nacht mogen automobilisten 130 blijven rijden, merkt ze op. „Dus daar verandert sowieso niets.”

Bron: DvhN, 12 maart 2020

Meer nieuws

Deel dit artikel op: